5 tips die jou als HSP helpen bij deze hitte!

Merk ook jij dat jij nu nog eerder moe bent door deze hitte? Ik wel! Ondanks dat ik goed tegen de warmte kan, merk ik dat ook ik eerder moe ben.
Ook kan je eerder overprikkeld raken door deze hitte. Hoe dat komt en welke 5 tips hierbij helpen leg ik je hieronder uit.

Hoe komt het dat je eerder moe bent door deze hitte?

Doordat je normaal al de hele dag openstaat voor al de informatie die we via prikkels binnekrijgen. Als HSP’er sta je meer open voor deze prikkels dan een niet-HSP’er en dat is al best vermoeiend. Daardoor ben je al gevoeliger voor de warmte.

Door de hitte gaat je lichaam extra hard werken.

Door de hitte gaat je lichaam extra hard werken en verbruikt het meer energie. Je gaat transpireren om af te koelen. Ook gaat je hartslag omhoog. Dit kost allemaal energie.

Je slaapt ook slechter

Door de hitte slaap je minder goed, omdat je veel lichter slaapt dan normaal. Je hoort daardoor dus ook de geluiden veel beter, waardoor je veel vaker wakker bent. Hierdoor kan je de prikkels van de dag ook minder goed verwerken en je laadt minder op. Hierdoor zal je merken dat je sneller geïrriteerd ben en minder goed kan concentreren.

Er kunnen ook allemaal lichamelijke klachten optreden

Je kan ook allemaal lichamelijke klachten krijgen. Zoals hoofdpijn, vocht vasthouden waardoor je dikke voeten of enkels krijgt, huidirritatie of misselijkheid. Bij twijfel raadpleeg altijd je huisarts.

Dat is de reden dat je juist nu extra lief voor jezelf mag zijn.

De volgende 5 tips helpen jou om deze hitte goed te doorstaan:

Als HSP’er kan je ook je voordeel halen uit het feit dat je goed reageert op subtiele veranderingen. Juist met deze hitte kan je dat goed inzetten om de klachten te verminderen die zijn ontstaan door deze hitte.

Tip 1: Neem vaak een (voeten)bad of koel jezelf

Door alleen al een lekker koud voetenbadje te nemen, kan je lichaam sneller de warmte afvoeren.  Door magnesium in het water te doen ontspannen je voeten nog meer en met lavendel erbij is het heerlijk ontspannen voor je voeten. ik doe dit zelf elke avond.

Het is natuurlijk veel lekkerder om een bad te nemen of een verkoelende duik in het zwembad, maar als dat niet mogelijk is dan is een voetenbadje ook heerlijk. Mocht dit ook niet mogelijk zijn, dan kan een koud washandje in je nek of alleen even je handen en polsen koud maken ook al goed helpen.

Tip 2: Drink voldoende water

Natuurlijk weet je dit allang, maar toch drinken mensen structureel te weinig water. Ze vervangen het vaak door fris waar veel suikers in zit, wat weer vocht onttrekt. Als je water drinken niet zo lekker vind, kan je er natuurlijk altijd opleuken door verse citroen, muntblaadjes of limoen er aan toe te voegen.
Zorg wel dat het drinken niet te koud is, omdat anders je lichaam nog harder moet werken door de schok.

Ik heb standaard een flesje gevuld met water bij me en spreek met mezelf af dat die voor een bepaalde tijd leeg moet zijn. Zo zorg ik dat ik voldoende drink.

Tip 3: Relax

Je kan je er aan irriteren dat je zo slecht slaapt, maar probeer de situatie te accepteren zoals hij is. Kijk hoe je overdag meer tijd voor jezelf kan pakken of doe rustig aan gedurende de dag.
Ik zelf rust nu overdag om weer meer energie te krijgen.

Verder zou je ook kunnen mediteren, omdat dit je hartslag verlaagd.

Tip 4: Luister naar je lichaam en gevoel qua beweging

Luister naar je lichaam en pas je dagindeling zoveel mogelijk aan aan de hitte. Als je lichaam aangeeft dat die ronde rennen echt teveel is, doe dat dan niet. Ga dan lekker lopen ipv hardlopen als dat goed voelt. Je kan ook kijken welk tijdstip op de dag wel goed is. Zo is het ’s ochtends en ’s avonds een stuk koeler.

Tip 5: Gebruik een ventilator om jezelf en je huis af te koelen

Een ventilator helpt jouw lichaam om de warmte kwijt te raken. Als je voor de ventilator flessen met bevroren water of koelelementen uit de vriezer zet blaast hij echt koele lucht de ruimte in. Heerlijk om af te koelen.

Sterkte de komende tijd!

Wil ook jij als eerst op de hoogte blijven van mijn blog. Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief!

Laat een reactie achter