De 4 fases als je hebt ontdekt dat je HSP bent, fase

YES! Je weet nu eindelijk dat je niet gek bent. Nee, je hebt last van HSP. Dit had ik tenminste wel in het begin. Ik zag het als een ziekte. Daar wilde ik snel vanaf komen. Helaas is het geen ziekte, maar een (karakter)eigenschap. Of moet ik zeggen gelukkig is het een (karakter)eigenschap? Nu zie ik het echt als een mooie gave die ik heb gekregen. Mijn eigen superkracht!

Ik moest dus in het begin echt mijn levensstijl gaan aanpassen. Ik en met mij (bijna) alle HSP’s doorlopen 4 fases, zodra je ontdekt dat je HSP bent. Eigenlijk doorloop je altijd deze fases als je een patroon wilt veranderen. Ben je benieuwd welke fases dat zijn? Lees dan snel verder, daar vind je het antwoord.

Fase 1 Herkennen

HEAL-formule, fase

In deze fase zal je waarschijnlijk veel testen gaan doen en heel veel gaan lezen. Wat is nu eigenlijk HSP en wat zie ik bij mezelf. Je gaat herkennen wat er is, in gedrag, emoties, gevoel en hoe uit je het. Wat zie je bij jezelf of bij jouw kind(eren).

Ik nam toen ik net HSP had ontdekt meteen een abonnement bij de bieb. Kon ik makkelijk allemaal boeken lezen over HSP. In veel boeken kon ik me vinden, maar in veel boeken ook totaal niet. Of ze waren te zweverig voor mij. Doordat ik zoveel las creëerde ik ook veel chaos bij mezelf. Ik zag op een gegeven moment echt niet meer door de bomen het bos. Misschien herken je dit ook wel. Om je op weg te helpen welke boeken voor mij erg hielpen heb ik het blog 5 Boeken die ons helpen bij hoogsensitiviteit geschreven.

Fase 2 Erkennen

accepteer-zoals-het-is, fase

Dit is echt de lastigste fase. Heel vaak ga je weer terug naar de vorige fase. Of we slaan liever deze fase over, maar hij is echt noodzakelijk om echt tot blijvende verandering te komen. Hier komen de emoties ook vaak erg heftig voorbij. Ik zelf vond dat erg naar. Dat verdriet mocht er van mij niet zijn, maar daardoor maakte ik het mezelf wel erg lastig. Simpel om de emotie te gaan ontkennen, ontkende ik ook een beetje mezelf.

In deze fase groei je en maak je de meeste ontwikkeling door. Dit kan heel lang duren en dat is lastig. Je wil gewoon zo graag nu al bij de finish zijn. Juist door te accepteren dat het wat langzamer gaat kom je er het snelste. Elke kleine stap is een stap vooruit! Op deze manier erken je sneller dat je hoogsensitief bent.

Fase 3 Expressie, over gaan tot actie

In deze fase ga je over tot actie. Je hebt door dat als je nu niks gaat ondernemen dat je dan in het oude patroon blijft doorgaan en dat is niet de oplossing. Daar voel jij je niet meer goed bij. Je wil graag verandering en daardoor kom je in actie.

Als je echt gaat erkennen dat je hoogsensitief bent dan krijg je de verankering en de stabiliteit en daardoor de juiste expressie. Het wauw-effect. Dat je trots bent op jezelf dat je hebt doorgezet.

Fase 4 Loslaten

Loslaten is niet hetzelfde als opgeven, fase

Je bent er niet meer bewust meebezig. Het gaat allemaal vanzelf. Hierdoor gaat je denken ook vanzelf mee. Je zult merken dat je dan een stuk positiever gaat denken. Je gelooft namelijk steeds minder jouw negatieve stem dat je er niet mag zijn, niet meer

Er zullen je misschien in deze fase nieuwe dingen gaan opvallen en dan begin je gewoon weer van vooraf aan. Niet leuk, maar ook helemaal niet erg. Het is gewoon zoals het is. Op deze manier kom je steeds dichterbij die orde in jouw leven en daardoor ook in jouw HSP-gezin.

Nu je weet welke fases er zijn. Weet je ook in welke fase je zit. Misschien kan je een kleine stap maken om naar de volgende fase te gaan.

Wil ook jij graag in actie komen en met jezelf aan de slag? Kijken wat voor jouw specifieke situatie het beste werkt, zodat je ook die vrijheid gaat ervaren zoals ik die ervaar? Dat HSP een kracht gaat worden i.p.v. een last. Vraag gratis het Enjoy-gesprek aan. Voor meer informatie en om je gratis aan te melden klik hier.

Laat een reactie achter