fbpx

Nog even en dan eindelijk rust

Dit is de alweer de laatste blog van mijn mini-serie tips in deze onrustige tijd.

Ook deze tips kunnen je weer gaan helpen in deze gekke tijd waar we op dit moment leven en het zal denk ik nog wel even zo blijven. In ieder geval het thuiswerken zal nog wel even blijven.

Zoals ik in de vorige blog ook al aan gaf haal eruit wat voor jou werkt! Ieder mens is uniek, dus niet alle tips zullen voor jou werken of ze helpen je net op een andere manier dan dat het voor ons werkt.

Ik ga hieronder weer 3 tips delen die er voor kunnen zorgen dat je deze tijd wat prettiger gaat ervaren.

Tip 7 Kies wat je wel en niet meer wil en gaat doen

Er kan nu opeens weer veel, maar kies wat je wel en niet meer wilt doen. Het kan voor je kind echt teveel zijn om naar school te gaan en dan ook nog te gaan sporten. Bespreek dit met je kind en laat je kind er ook in meebeslissen.
De afgelopen tijd mochten er heel veel dingen niet. Misschien vond je het prettig dat je geen sociale verplichtingen had. Dat je eindelijk eens niet steeds ja zei, terwijl je eigenlijk veel liever het niet had gedaan.
Zo vond ik het heel erg prettig in onze eigen bubbel. Even geen wekker die ging, omdat ik naar het werk moest. Niet ’s morgens vroeg haasten om Dylan op tijd op school te krijgen. Geen verjaardagen of verplichte sociale afspraken. Echt heerlijk! We hebben hier ook van geleerd en afgesproken dat we in het weekend nog maar naar 1 verjaardag of verplichting gaan.

Tip 8 Kies je gevechten

Kies waar je voor wilt vechten. Wat is het je waard om er energie in te steken en wat levert het je op. Thuis voor jezelf, je kinderen, je partner, je werk. Maak daarin een afweging, want strijd kost nou eenmaal energie.
Zo heb ik ’s avonds vrij weinig energie, daardoor vrij weinig geduld. Ik heb daarom besloten om geen strijd met Dylan aan te gaan. Hij is ook moe en dan wordt het ook alleen maar één grote strijd en dat kost me teveel energie.
Als Dylan zich niet wilt omkleden, omdat hij te moe is, dan is dat prima en doe ik het voor hem. Ik heb vrij snel door als hij misbruik maakt van de situatie en dat benoem ik dan ook richting hem. Dan kleed hij zich wel zelf om.

Tip 9 Maak tijd voor jezelf

Je kinderen en partner hebben meer aan jou als je op tijd pauze en hersteltijd inlast, want anders raak je overprikkelt. Het is ook bewezen dat als je vaak genoeg pauze houdt, je veel effectiever kunt werken.
Zo heb ik op mijn werk afgesproken dat als ik daar behoefte aan heb mijn lunchpauze opdeel en 2x een kwartier pauze hou ipv 1x een halfuur. Dit geeft mij een rustig gevoel en daardoor ga ik ook niet over mijn grenzen. Mijn leidinggevende ziet dit zelf ook als voordeel, omdat ik daardoor effectiever kan werken in de middag.
Verder heb ik thuis op dit moment meer hersteltijd ingebouwd. Zo ga ik vanuit het werk eerst naar het bos om een halfuur te lopen, voordat ik naar huis kom. Op deze manier kan ik het werk in het bos laten en ben ik er meteen voor Dylan als ik thuiskom.

Het begint echt allemaal bij jou

Zoals ik ook in de andere 2 blogs aangaf begint het echt allemaal bij jou. Het klinkt heel erg gek als je naar je kinderen kijkt en ze zijn heerlijk vervelend. Achter dat vervelend zijn zit vaak een boodschap voor jou. Als je kind weer vervelend is, vraag je dan af wat is de reden waarom hij/zij vervelend is.Bedenk je dat als jij rustig bent, zijn je kinderen ook rustig. Als jij goed voor jezelf zorgt, zullen je kinderen dat ook vele malen beter doen. Jij bent namelijk hun voorbeeld.


Heel veel succes weer met de tips en bedenk dat als het vandaag niet goed ging je morgen weer een nieuwe kans krijgt!

E-book 7 tips voor meer rust voor E-book 7 tips voor meer rust voor hoogsensitieve mensenhoogsensitieve mensen

Voor nog meer tips vraag hieronder mijn E-book 7 tips voor meer rust voor hoogsensitieve mensen!