fbpx

Eindelijk komt er wat rust

In mijn vorige blog heb ik het gehad over in wat voor een gekke tijd we op dit moment leven en wat dat voor effect op ons als hoogsensitieve personen heeft.
Ook gaf ik aan dat ik je een aantal tips wilde meegeven om er voor te zorgen dat deze nieuwe situatie niet teveel stress en een nare ervaring gaat worden door middel van een mini serie van 9 tips zal gaan delen. Misschien heb je wat met mijn vorige tips gedaan en misschien ook niet. Maakt helemaal niks uit, want je moet eruit halen wat voor jou werkt!

Ik ga hieronder weer 3 tips delen die er voor kunnen zorgen dat je deze tijd niet als een zeer onprettige tijd gaat ervaren.

Tip 4 Herken je eigen overprikkeling

Weet wanneer je zelf overprikkelt bent of bijna overprikkelt raakt. Hoe reageer jij dan? Wat is daar jouw eigen aandeel in? Reageer je het wel op de goede mensen af? Wat kan je doen om uit de overprikkeling te komen?
Zo is voor mij een overduidelijk signaal dat ik overprikkelt ben, dat ik ga mopperen. Ik kan dan echt bijna niks hebben en reageer het eigenlijk op de verkeerde mensen af.
Als ik dat merk weet ik dat ik al veel te ver ben gegaan. Als ik druk in mijn hoofd voel weet ik eigenlijk al dat ik aan het overprikkelen ben, dan is het nog niet heel erg.
Zodra ik merk dat ik druk in mijn hoofd voel of dat ik ga mopperen, ga ik naar buiten toe om even een stuk alleen te lopen. Hierdoor raak ik snel ontprikkelt. Ik heb dan ook meteen de tijd om goed na te denken hoe het is gekomen dat ik overprikkelt ben geraakt en hoe ik het dan kan voorkomen in de toekomst.

Tip 5 Wees er van bewust wat de invloed van je omgeving is

Ben je bewust wat voor invloed de omgeving op je heeft. Als je huis een rommel is, dan heeft dat invloed op jou. Dan is er ook chaos in je hoofd. Dit kan ik zelf heel goed merken als ik onrustig wordt thuis. Als ik niet gewoon even rustig kan zitten, maar dingen moet gaan doen. En het vervolgens niet doe, omdat ik niet weet waar te beginnen. Als ik dit merk bij mezelf schrijf ik op wat ik wil gaan doen en waar ik het een rommel vind in huis.
Zijn er in jouw omgeving mensen verdrietig of angstig, dan heeft dat invloed op jou. In deze tijd ben je veel eerder overprikkelt en daardoor neem je veel gemakkelijker de emoties van anderen over. Wees je er dan van bewust dat als je ergens bent waar veel verdriet of angst is, dat je dat overneemt en er zelf last van gaat hebben.
Als je bijvoorbeeld merkt dat je ineens angstig of verdrietig wordt, vraag jezelf dan af hoe dit komt. Is dit wel jouw emotie. Of is het de emotie van de ander.

Tip 6 Geef je kind echte aandacht

Zorg dat je tijd hebt voor je kind als het uit school komt of terug van de BSO is. Het kan natuurlijk ook dat je kind dan juist geen tijd heeft om te praten. Kijk wat je kind graag wilt, maar als je kind wel behoefte heeft aan praten. Ben er dan voor je kind. Geef het echte aandacht. Met echte aandacht bedoel ik dan, dat je niet wordt afgeleid door andere dingen. Dat je niet ondertussen aan het eten koken bent of dat je op je mobiel bezig bent of met je hoofd ergens anders. Dat merkt je kind meteen.
Je hoeft echt maar 5 minuten per dag echte aandacht te geven. Dat maakt al zo’n verschil in het gedrag van je kind. In het begin zal het je misschien meer energie kosten, maar dat went echt vrij snel.

Het begint echt allemaal bij jou

Zoals ik al in de vorige blog aangaf, dat wanneer jij rustig bent, zijn je kinderen ook rustig. Als jij goed voor jezelf zorgt, zullen je kinderen dat ook vele malen beter doen. Het begint echt allemaal bij jou. Jij bent het voorbeeld voor je kinderen.

Heel veel succes en bedenk dat een klein stapje vooruit ook al enorm goed is!

E-book 7 tips voor meer rust voor E-book 7 tips voor meer rust voor hoogsensitieve mensenhoogsensitieve mensen

Voor nog meer tips vraag hieronder mijn E-book 7 tips voor meer rust voor hoogsensitieve mensen!