fbpx

Waarom ben ik als enige moe?

“Wat zie jij er ontzettend moe uit zeg!”
Ik kom net terug van een hele dag werken op kantoor en mijn buurvrouw spreekt me aan.

Dit is ook precies zoals ik me voelde. Helemaal moe van alle prikkels die er waren op het werk. Ik besluit om toch maar eerst halve dagen te gaan werken, want ik ben toch nog steeds erg overprikkeld door de onrust die er nog heerst rond het Corona-virus.

Niet zeuren en gewoon door gaan!

Vroeger snapte ik er zelf vrij weinig van dat ik steeds zo moe was na een dag werken, want mijn collega’s leken er weinig last van te hebben.
Ik sprak mezelf dan altijd toe dat ik niet zo moest zeuren en gewoon de volgende dag weer vol aan de bak gaan. De anderen kunnen dat toch ook, dus waarom jij niet? Was wat ik dan tegen mezelf zei.
Zelfs begin van het jaar snapte ik maar niet waarom ik steeds vermoeider ging worden na een dag te hebben gewerkt. Kwam de burn-out toch weer terug?

Ik bloeide weer helemaal op.

Ik bloeide op toen we vanaf 16 maart allemaal thuis moesten blijven in verband met de intelligente lockdown. Toen ging bij mij het kwartje ineens vallen. Door de onrust die er eerst om mij heen was had ik extra last van de vele prikkels om me heen. Ik ben toen gaan kijken wat mij rust gaf en heb een soort van bubbel gecreëerd en dat was ontzettend fijn. We waren eindelijk goed gewend aan dit ritme, moesten we vorige week weer gaan wennen aan een nieuw ritme.

Lekker in onze eigen bubbel geleefd.

We hebben ruim 7 weken in de unieke situatie van de intelligente lockdown mogen zitten, dat had al veel schakeltijd gevraagd, maar ook voor ons echt veel mooie dingen. In onze eigen bubbel kunnen zitten, veel minder overprikkeld zijn door alle verplichtingen.

En weer schakelen….

Dat nu de kinderen weer naar school mogen vraagt echt weer een omschakeling. Hou alsjeblieft rekening met echt weer overprikkeld gedrag. Van jezelf, maar ook zeker van je kinderen.
Als het namelijk gaat om het creëren van nieuwe patronen, duurt dat altijd wel een week of 6. Als we dus net aan deze situatie zijn gewend, is het alweer zomervakantie. Tijd voor weer een nieuw ritme.😉

Tips voor de komende tijd

Ik wil je graag de komende tijd een aantal tips meegeven om er voor te zorgen dat deze nieuwe situatie niet teveel stress en een nare ervaring gaat worden. Kies daaruit wat het beste voor jou werkt, want ieder mens is uniek!
Het gaat een 3-delige reeks worden, zodat het niet teveel ineens is. Kleine stapjes 😉

Tip 1 Zorg voor duidelijkheid

Maak afspraken hoe jullie het samen gaan doen. Wat mag wel en wat mag niet. Mogen je kinderen spelen met vriendjes? Of juist niet? Maak de afspraken met elkaar, dus betrek ook je kinderen erbij. Maak het voor je kinderen visueel, want dan onthouden ze het beter. Met visueel bedoel ik dat je het met plaatsjes opschrijft.
Als jullie hebben afgesproken dat er maar 1 vriendje per week mag komen en dan alleen maar buiten. Dan schrijf je dit bij de huisregels op. Zo is het voor iedereen duidelijk.

Tip 2 Vergelijk jezelf niet met anderen

Vergelijk jezelf met jezelf, je gezin met je eigen gezin. Hoe ging het vandaag en wat kan er morgen beter. Kijk niet naar de moeders op school, je collega’s of je vriendinnen. Kijk alleen naar jezelf en waar jij je goed bij voelt. Vraag elke keer aan jezelf: “Voel ik me goed bij wat ik doe?”
Zo heb ik op het werk afgesproken dat ik eerst halve dagen kom werken en als ik meer energie heb, dan kom ik weer langer.
Als je merkt dat naar school gaan voor je kind nog te zwaar is, bespreek dit dan met de juf of meester, maar kijk vooral niet naar andere moeders die wel gewoon hun kind meteen volledig naar school doen.

Tip 3 Reken op overprikkeling

Ben voorbereid op overprikkeling bij jezelf en ook bij je kinderen in de overgang naar school, dat kan echt even duren. Het duurde namelijk ook even voor je gewend was om thuis te zijn met zijn allen.
Het wennen aan een nieuw ritme kost tijd, want je moet ook nog uitzoeken wat lukt wel en wat lukt niet. Zo dacht ik vorige week dat ik wel voor hele dagen kon werken op kantoor. Helaas ging dat niet en raakte ik overprikkeld. Nu heb ik afgesproken dat ik halve dagen ga werken.

Het begint echt allemaal bij jou

Als jij rustig bent, zijn je kinderen ook rustig. Als jij goed voor jezelf zorgt, zullen je kinderen dat ook vele malen beter doen.

Heel veel succes en bedenk dat een haar vooruit ook vooruit is!

E-book 7 tips voor meer rust voor E-book 7 tips voor meer rust voor hoogsensitieve mensenhoogsensitieve mensen

Voor nog meer tips vraag hieronder mijn E-book 7 tips voor meer rust voor hoogsensitieve mensen!